Weinig uitverkoren ??

In Matteus 22: 1 – 14 staat de parabel van het bruiloftsfeest – mensen die afhaken – anderen die op de tweede uitnodiging toch komen opdagen – maar eentje heeft geen bruiloftskleed aan. De laatste zin heeft volgens mij veel leed veroorzaakt: “Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.” Wie het laatste boek van Jan … Lees verder “Weinig uitverkoren ??”

In Matteus 22: 1 – 14 staat de parabel van het bruiloftsfeest – mensen die afhaken – anderen die op de tweede uitnodiging toch komen opdagen – maar eentje heeft geen bruiloftskleed aan.
De laatste zin heeft volgens mij veel leed veroorzaakt:
“Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren.”
Wie het laatste boek van Jan Siebelink (‘Knielen op een bed violen’) leest, die gaan de koude rillingen soms over de rug.
Hoe mensen gebukt kunnen gaan onder een eenzijdige uitleg van dit stuk ‘evangelie’….
Voor mijn opleidingsmodule Homiletiek wil ik hier een preek over maken.
Ik heb al een en ander op papier maar ben benieuwd hoe anderen tegen dit vers aankijken.
Heeft iemand suggesties ??

Wil je een reactie plaatsen, klik dan hieronder op opmerkingen.
Wel reageren maar liever niet op deze site, mail me dan.

De burn-out van Elia

Een prachtig verhaal in 1 Koningen 19. Maar wat opvalt is dat veel mensen weten te melden dat God niet in de natuurkrachten was die voorbij kwamen, maar juist in het suizen van een zachte koelte, of zoals het in de NBV staat: gefluister van een zachte bries. Maar dat staat er volgens mij helemaal … Lees verder “De burn-out van Elia”

Een prachtig verhaal in 1 Koningen 19.
Maar wat opvalt is dat veel mensen weten te melden dat God niet in de natuurkrachten was die voorbij kwamen, maar juist in het suizen van een zachte koelte, of zoals het in de NBV staat: gefluister van een zachte bries.
Maar dat staat er volgens mij helemaal niet, dat God in die bries was
De stem van de Heer kwam juist nadat Elia die zachte bries had gehoord.
Ik interpreteer het meer als de stilte die op Elia afkomt; Elia die het leven niet meer ziet zitten en in die stilte – op het toppunt van z’n burn-out – juist maximaal met zichzelf wordt geconfronteerd.
Hij slaat, bij de confrontatie met de stilte, zelfs zijn mantel voor z’n gezicht.
Ná die stilte pas….spreekt God de bevrijdende woorden: “Elia wat doe je hier ??”
En vervolgens kan Elia alles uiten wat hem zwaar op de maag ligt.